Het leven van een Cabin Attendant

Als ik mensen vertel over mijn werk als Cabin Attendant, krijg ik vooral heel veel leuke en positieve reacties. Toch bestaan er best wel wat vooroordelen over deze avontuurlijke job en dat komt vooral door onwetendheid. Op een feestje krijg ik vaak een waterval van vragen over mij heen en dat is best begrijpelijk, want het is natuurlijk geen baan die veel voorkomt. De variatie in de vragen die gesteld worden is niet heel groot en zijn vaak al beantwoord voordat ze daadwerkelijk gesteld zijn. "Wat is je mooiste bestemming? Wat is het gekste wat je aan boord hebt meegemaakt? Gaan alle piloten vreemd?" De meesten hebben werkelijk geen idee hoe het leven in de luchtvaart uitziet en in hun beleving ben je niet meer dan een trolley-dolly. Ik heb na een paar maanden best een goed beeld gekregen en deel dan ook graag de voor- maar ook de nadelen van deze droombaan!

Het fijne van deze baan is natuurlijk dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. Fulltime reizen! Ik kom op een groot aantal leuke bestemmingen, waar ik zonder deze baan misschien wel nooit zou komen. Daarnaast kan ik in deze functie maximaal dienstverlenend bezig zijn, wat in vorige banen niet altijd mogelijk was. De collega's waar ik mee vlieg zijn allemaal super open-minded, spontaan en het blijft elke 'pairing' weer bijzonder hoe snel je samen een hecht team vormt! Het plezier onderling, de goede gesprekken aan boord èn op de bestemming zijn zoveel waard. Helaas is het wel zo dat je elkaar na een leuke werkweek misschien nooit opnieuw treft, want met 500 collega's is de kans vrij klein. De werkroosters zijn vooral nu in de zomerperiode, best pittig. Vroeg je bed uit is voor mij meer regel dan uitzondering. Bij een vroege dienst kruip ik, net als alle kids in Nederland, direct na Sesamstraat mijn bed in. Om een uurtje of 4:00 uur schrik ik wakker van 't volume van mijn wekker. Verslapen is echt geen optie en vroeg opstaan is een must om te kunnen 'shinen' in mijn blauwe uniform. Het uniform. Wat een uitvinding! De welbekende kledingcrisis is in deze baan niet meer aan de orde. Je haar opsteken, make-up op je snuit en een beetje lipstick toevoegen aan het geheel. Ready to go!
 
Ruim een uur voordat de vlucht vertrekt ben ik aangemeld op het Bemanningscentrum van Schiphol en heb ik mijn koffer ingecheckt. Mijn werkdag is gestart en er volgt een briefing samen met een collega uit de cabine. Vervolgens ontmoeten we de collega's uit de cockpit en drinken we nog snel een bakje koffie. Gemiddeld vliegen we 3 stretches per dag, wat inhoudt dat ik meestal een retourtje vlieg met aansluitend een enkele reis naar een leuke stad in Europa. Met een beetje geluk landen we redelijk op tijd, zodat er nog voldoende ruimte over is om de stad te ontdekken. Aangekomen op de luchthaven hebben we als eerste onze koffers, hoeven nooit te wachten bij de security en staat er altijd een taxibusje voor ons klaar. De hotels waarin we slapen zijn bijzonder fijn, minimaal voorzien van een gym en met een beetje geluk ook een zwembad. De bedden in de hotels zijn hemels! Een donzen dekbed, minimaal 4 grote kussens en het rijk voor je alleen. Ik vond slapen altijd al heerlijk maar in deze setting is slapen nòg fijner! En... retteketet naar BeterBed voor een nieuwe boxspring hoeft echt niet, want je slaapt meer in hotelbedden dan in je eigen bed. 

De bestemmingen waar we verblijven zijn afwisselend en leuk. Ik had echt geen idee dat Europa zoveel te bieden heeft! Onderling worden veel leuke tips uitgewisseld om van iedere trip weer iets bijzonders te maken. In het hotel aangekomen doet ieder vaak eerst zijn of haar eigen ding, zoals een powernap of lekker een uurtje sporten. Smoesjes verzinnen omdat je geen zin hebt om te gaan is trouwens niet aan de orde, want slechts de gang door lopen, de lift pakken en je staat binnen 2 minuten al te puffen en te zweten op een crosstrainer. Als de mogelijkheid er is duik ik aansluitend nog even snel in de sauna, want van die luxe maak ik graag gebruik. Als er voldoende tijd is bezoeken we samen de stad of wordt er een leuk uitstapje gemaakt in de omgeving. Aansluitend gaan we gezellig met de hele crew een hapje eten op de meest leuke plekjes! Uit eten is en blijft mijn favoriete bezigheid maar sinds ik dit werk doe, word ik ook erg blij van lekker uitgebreid koken in mijn eigen keuken. Koken voor vrienden of gewoon lekker bij vrienden of familie aanschuiven. Want geloof mij, alles wordt 'gewoon' als je het te vaak doet en dat klinkt eigenlijk best verwend ;). Daarnaar is gezond eten buiten de deur niet altijd even eenvoudig.
 
We eten vaak al redelijk op tijd, want bij een vroege dienst is het om 20:00 uur crew-bedtijd. Uiteraard allemaal in ons eigen bed! De wekker gaat de volgende ochtend weer om 4:00 uur. Een kwartier voor pick-up komen de collega's het restaurant binnendruppelen, waar het ontbijt al voor ons klaar staat. Aanschuiven maar! En als we 's ochtends een lange uitslaap hebben, dan is het soms zelfs mogelijk om gratis roomservice op de kamer te laten komen. Dat is echt een feestje, vooral door de gedachte dat je de volgende dag weer in een kruimel-vrij bed stapt! Om 5:00 uur stappen we met z'n vieren weer fris en fruitig in de taxi voor een nieuwe dag werken! 
 
Het klinkt als een luxe leventje en dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Toch vergeten mensen soms dat het niet alleen maar luxe is. Zoals Johan Cruijff zo mooi kan zeggen: 'Ieder voordeel heb z'n nadeel!' Voor mijn werk ben ik veel van huis, waardoor het organiseren van je sociale leven wel iets meer aandacht vergt. Ik mis minimaal de helft van alle verjaardagen en feestjes en staat er een leuke hardloopwedstrijd of festival gepland? Grote kans dat ik daar niet bij kan zijn. Weekend? Voor mij kan dit op ieder moment van de week plaatsvinden. We moeten er altijd tiptop uitzien en blijven glimlachen is een must, ook al ben je na 6 dagen werken zo gaar als een klontje. Je moet ten alle tijde fit en scherp zijn, want jij bent samen met je collega verantwoordelijk voor de veiligheid van alle passagiers aan boord. Daarnaast moet je dealen met weinig structuur, werk je op hoogte in een ruimte waarin je zuurstof moet delen met nog 100 anderen. Je raakt hierdoor sneller vermoeid en de kans om ziek te worden is hierdoor veel groter. Een vliegtuig is namelijk een bron van bacteriën. 

Ik voel mij ècht bevoorrecht met deze baan, kom op hele bijzondere plekken en geniet van 't leuke contact en het plezier met passagiers en collega's. Maar... ik moet daarvoor wèl wat inleveren. Net als iedereen wil ik mijn familie en vrienden graag zo vaak mogelijk om mij heen en sta ik het liefst vooraan als er weer een leuk feestje op de planning staat. Omdat dit helaas niet kan, plan ik bewust quality-time momenten in waar ik dan extra van geniet. Ondanks dat ik iets 'moet inleveren' zeg ik dag tegen tegen sleur en kies met veel plezier voor 'this way of live'!

Reactie schrijven

Commentaren: 12
  • #1

    Jannie (woensdag, 09 augustus 2017 13:34)

    Weer leuk geschreven Amber,

  • #2

    Hetty Freie (woensdag, 09 augustus 2017 16:11)

    Amber, wat schrijf je toch weer ontzettend leuk!

  • #3

    Yannick (woensdag, 09 augustus 2017 17:00)

    Ik kon het niet beter verwoorden!

  • #4

    Ton Wippert-livinggoed Real Estate (woensdag, 09 augustus 2017 17:31)

    Heerlijk om je verhalen te lezen dushi!!!!

  • #5

    Ilse (woensdag, 09 augustus 2017 19:44)

    Weer een super leuk verhaal!! Morgen dan maar gezellig samen koken? ��

  • #6

    Nelly (donderdag, 10 augustus 2017 12:01)

    Hoi Amber wat weer een prachtig verhaal �En je weet wat ik gezegd heb hè ?! x N

  • #7

    Esther S (zaterdag, 12 augustus 2017 21:45)

    Haha trolley dolly :) leuk verhaal weer! blijft leuk om je te volgen. Keep up the good work :)

  • #8

    Eline (donderdag, 17 augustus 2017 14:31)

    Weer fijn geschreven Amber! En zo mee eens :) een topbaan!

  • #9

    Amber (donderdag, 17 augustus 2017 16:34)

    Bedankt voor jullie leuke reacties !

  • #10

    Charlotte (maandag, 04 september 2017 18:55)

    Hartstikke leuk geschreven! Ik ben op dit moment bezig met een studie om Cabin Attendant te worden en ik heb het zo naar mijn zin! Kan niet wachten om zelf echt aan de slag te mogen :)

  • #11

    Roxanne (donderdag, 04 april 2019 11:26)

    Hii!
    Ik ben momenteel stewardess bij Transavia en twijfel om een overstap naar de KLC te maken. Ik werk meestal 4 om 3 maar merk dat jij veel minder vrije dagen had. Denk je dat het goed mogelijk is een relatie te kunnen onderhouden als je werkt bij klc?


    Xx

  • #12

    Amber (dinsdag, 16 april 2019 20:58)

    Dag Roxanne,
    Bedankt voor je berichtje!
    Wat leuk dat je als stewardess werkt en overweegt om bij KLC te gaan vliegen. Ik heb ook mensen gesproken die bij Trans werkte en de werkdruk bij KLC ligt wel ietsje hoger. Je bent meer van huis, mede door de dagelijkse nachtstops die je maakt. Bij KLC is een dagdienst iets wat maar weinig op je rooster staat, waardoor je vaak 4 nachten per week van huis bent. Ik zou het persoonlijk lastig combineren vinden met een relatie thuis, maar er zijn genoeg KLC-dames die dat wel goed kunnen. Je moet er vanuit gaan dat je gemiddeld 5 om 2 werkt en daarvan minimaal 3 nachten niet in je eigen bed slaapt. Daarbij verplaatst je weekend regelmatig, waardoor het goed kan dat je op maandag en dinsdag weekend hebt en de rest van de week van huis bent.

    Succes met het maken van een juiste keuze!

    x